Mijn laatste weken in Zuid Afrika. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lizet Weijer - WaarBenJij.nu Mijn laatste weken in Zuid Afrika. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lizet Weijer - WaarBenJij.nu

Mijn laatste weken in Zuid Afrika.

Door: lizetvdweijer

Blijf op de hoogte en volg Lizet

12 December 2011 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vooruit, nog een verhaaltje dan. Ja, ja daar zit ik dan. 12 december 2011. Nog maar paar weken en dan is het weer tijd om terug te keren naar Nederland. Wat is deze tijd voorbij gevlogen. Ik kan me nog goed herinneren dat er 2 maanden voorbij waren en dat we vanaf dat moment begonnen af te tellen, maar wat zijn die weken daarna snel voorbij gevlogen zeg. Inmiddels is het hier zo’n elke dag tussen de 20 en 25 graden. De laatste weken vloog de temperatuur ook regelmatig boven de 25 graden uit. Moeilijk te beseffen dat het in Nederland nu erg koud is. Dat zal wel even wennen worden dadelijk als ik terug kom.

Op stage gaat nog steeds alles goed. Het einde nadert. Aanstaande maandag 19 december is officieel mijn laatste stage dag. Afgelopen week hebben de kinderen (zomer) vakantie gekregen. Deze week hebben we natuurlijk leuk afgesloten met kerstmis feestjes. Hier was veel voorbereiding voor nodig. We zijn dan ook enkele weken van te voren bezig geweest met pakketjes en snoepzakjes in elkaar te zetten. Lekker op zijn Afrikaans. Wanneer we zo’n 300 snoepzakjes in elkaar hadden gezet kwamen ze erachter dat er toch nog een lolly bij kon. Dit betekende dan dat we even alle zakjes weer open moesten maken om die ene lolly erbij te stoppen.

Elk kind kreeg een cadeau pakket. Hierin zitten veel spullen voor de hygiëne, maar ook leuk speelgoed. Daarnaast kregen alle kinderen een grote hamburger en een zak snoep. Ze werden dus flink verwend. Naast alle spullen die de kinderen kregen hebben we veel kerstmis liedjes met de kinderen gezongen waarbij een van ons de kerst man mocht spelen en we hebben alle kinderen geschminkt. De kinderen vonden het kerstmis feestje erg leuk. Ze gingen er helemaal in op.

Ook hebben we een donderdag avond een kerstmis feest gehad bij het strand. Dit kerstmis feest was bedoeld voor alle daklozen en straat mensen. Dit was erg gezellig. Iedereen kreeg een kerstmuts en we gingen met z’n allen zingen en eten bij zonsondergang. Wel wat vreemd hoor, kerstmis vieren bij een heldere lucht met warm weer. Ik moet eerlijk bekennen dat de sneeuw in Nederland het toch wel wat gezelliger maakt.

Deze week werken we niet meer met de kinderen. We zijn in de ochtend bezig met het schoonmaken van de ruimtes en ik ben ook bezig met het afronden van mijn schoolwerk. Maandag 19 december lever ik namelijk alles in. Omdat we graag nog afscheid willen nemen van de kinderen hebben we wat leuke activiteiten samengesteld voor elk settlement die we deze week in de middagen nog gaan doen. Er zijn verschillende kinderen waar je echt een band mee hebt opgebouwd en die je echt hebt leren kennen. Het zal wel moeilijk worden om afscheid te nemen van deze lieve zwarte snoetjes. Ik ga ze zeker heel veel missen.

De afgelopen weken hebben we natuurlijk nog even flink wat actie ondernomen. We hadden een planning gemaakt zodat we zeker alles nog konden gaan doen wat we wilden gaan doen. We hebben veel gehiked. We zijn een zaterdag met alle huisgenoten om half 8 ochtends de Tafelberg opgeklommen. Dit zou een hike worden van 6 uur. Via een wat langere route zijn we eerst de Tafelberg opgeklommen. Nadat we de top hadden bereikt zijn we over de Tafelberg naar de andere kant gelopen. Eenmaal aan de andere kant aangekomen zijn we omlaag gelopen door een mooi vol gegroeid natuur gebied richting Kirstenbosch. Met knikkende knieën en wat blaartjes kwamen we rond 2 uur middags aan in Kirstenbosch. De hike was behoorlijk pittig, maar ondanks dat was het ontzettend mooi, voor herhaling vatbaar en het was zeker de moeite waard. Om 2 uur zijn we naar huis gegaan en is iedereen in zijn bedje beland.

Afgelopen vrijdag hebben Yvonne en ik ook Lionshead beklommen. Deze route omhoog en omlaag was wel wat korter. De route omhoog was ongeveer anderhalf uur en terug ging het natuurlijk wat sneller. Deze route was ook wat pittig, maar lang niet zo pittig vergeleken met de andere hike. Het mooie bij deze berg was dat we rondom de berg omhoog liepen. Je had dus verschillende prachtige uitzichten vanuit elke kant van de berg. 28 december willen Yvonne en ik Devilspeak nog gaan beklimmen. Deze berg schijnt het pittigst te zijn. Ik ben benieuwd.

We zijn inmiddels ook naar een Christelijke kerk geweest. Erg interessant. Dit was totaal niet vergelijkbaar met een kerk in Nederland. De mis duurde ongeveer anderhalf uur en het was niet in een echte kerk. Het was meer een grote zaal met een groot podium. De mis bestond uit getuigenissen en veel gezang. Er hing een groot scherm met songtekst erbij zodat iedereen kon mee zingen. Ik vond de mis wel apart. Mensen die tussendoor ook constant amen, amen roepen of momenten waarom iedereen met z’n allen de handen naar de lucht toe reikt. Het gezang was erg leuk, maar ik vond het toch wel een aparte mis.

Aankomende week is de laatste week dat ik doorbreng in Blouberg huis Erica road 5. Heel vreemd dit idee. We gaan deze week dan ook nog veel leuke dingen doen en nog even volop genieten. Morgenavond gaan we uit eten met collega’s, woensdag avond gaan we op het strand genieten van de zonsondergang, donderdag avond gaan we voor de laatste keer Barbecueën met de huisgenoten en nog even genieten van het uitgaansleven in ons eigen vertrouwde Blouberg. Vrijdag ga ik met Yvonne een museum bezoeken en avonds vertrekken we met de huisgenoten naar Stellenbosch om het daar nog even gezellig te maken. Zaterdag gaan we een wijntour doen in Stellenbosch en avonds gaan we voor de laatste keer stappen in Kaapstad. Voor zondag zijn er nog geen plannen gemaakt. Maandag is mijn laatste stage dag en avonds pak ik mijn spullen in.

Dinsdag 20 december gaan Yvonne en ik al vroeg naar het vliegveld en vliegen we naar East London. We nemen dan ook deze dinsdag afscheid van onze mannelijke huisgenoten omdat ook zij paar dagen na ons erop uit trekken. Yvonne en ik gaan deze week van East London richting Durban reizen. We gaan overdag flink wat actie ondermen en we overnachten in verschillende backpackers. Dinsdag 27 december komen we avonds weer aan in Kaapstad. We overnachten dan nog 2 nachten in Blouberg en donderdag ochtend 29 december is het echt voorbij en vertrekken we vroeg terug naar Nederland.

Hierbij maak ik nu dan ook een einde aan mijn verhaaltje. Ik heb een ongelofelijke, prachtige, leerzame tijd gehad in Zuid Afrika. Ik zou alle jongeren die op zoek zijn naar een stage in het buitenland aanraden om naar Zuid Afrika te gaan. Het is ontzettend leerzaam, maar daarnaast ook een prachtig land. Ik kan me nog herinneren dat ik voor mijn vertrek heimwee had en bang was wat me te wachten stond. Ik ben ontzettend blij dat ik ondanks dit toch deze stap heb mogen en kunnen maken. Ook dankzij mijn ouders heb ik deze stap kunnen maken waar ik hen heel erg dankbaar voor ben. Jullie allemaal bedankt voor de leuke reacties en de berichtjes. Elke keer wanneer ik deze berichtjes ontving van jullie las ik deze met veel plezier.

Dankjewel en ik zie jullie 29 december in Nederland.

Groetjes uit het warme Zuid Afrika en alvast hele fijne kerstdagen.

Lizet.



  • 12 December 2011 - 19:26

    Merel:

    Geniet van je laatste weken!! :)

  • 12 December 2011 - 19:36

    Mams:

    Geniet van de laatste weken, de tocht samen met Yvonne, het warme weer.
    De kindjes, je huisgenoten, Kaapstad en de rest. Het zullen mooie herinneringen blijven.
    Groetjes Mams.
    P.s. Thuis is het ook leuk.

  • 12 December 2011 - 19:47

    Wendy:

    lieve meis,

    jeetje nu zie je echt de laatste afrondingen ik kan niks meer zeggen dan, GENIET GENIET GENIET nog! Inderdaad ik zie je nog zitten in dat witte stoeltje en wij ons cadeautje gaven en nu, zien we je al bijna weer! We gaan alles dik inhalen en de ervaring zul je noooooóit meer vergeten!

    Fijne tijd daar nog bij de zwarte koppies!
    Dikke knuf..

  • 12 December 2011 - 19:52

    Evi:

    Oh nu ik dit zo lees ben ik wel trots op je! Je hebt het toch wel even gedaan, de kinderen zijn jou zo dankbaar, wat je doet is zo dankbaar werk! En ik kan ook merken aan de foto's en je verhalen dat je daar echt een band hebt met bepaalde kinderen , mooi om te zien.

    29 december sluit ik je weer in me armen!!!!
    ikkannietwachten

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 12 December 2011 - 21:27

    Iny:

    Hoi Afrikaans meisje! Nog een paar weken genieten en dan weer fijn naar huis! Xx

  • 13 December 2011 - 08:13

    Rita:

    Wat heerlijk dat je het zo goed naar je zin hebt gehad en wat een super ervaring. Geniet er nog even van en tot in Holland.

    Groeten Rita

  • 13 December 2011 - 09:09

    Pap:

    Hoi Lizet, aan alles komt een einde. Fijn dat je het zo leuk en goed hebt gehad en een bredere kijk op de wereld hebt gekregen. Wij hebben het ook bijzonder gevonden en ik zie elke plaats die je noemt voor me ! Het is inderdaad geweldig mooi daar.
    Ik wens je nog enkele gezellige en fijne weken toe. Geniet er nog van. Vanaf begin januari begint het Hollandse leventje weer. Maar ook daar ben je weer snel aan gewend. Veel plezier en groeten aan je huisgenoten. Kus Pap xxx

  • 13 December 2011 - 09:30

    Ivy:

    Wauwww, je hebt écht veel gedaan daar! Leuk man! Echt een hele ervaring. Leuk dat je ook nog naar Durban gaat, wist ik niet! Tot over twee weekjes, we zijn al volop plannen aan het maken voor nieuwjaar!
    Dikke kuss!

  • 13 December 2011 - 19:12

    Sabine:

    Super om te lezen hoe je geniet! Je ervaringen, je stage die lieve kindjes. Geweldig, ik weet ook nog wel de tranen die je liet want je vond het zo spannend. Gelukkig waren die tranen voor n prachtige tijd. Je hebt nog vele plannen, en daarin geef ik je groot gelijk. Geniet vooral nog van de laatste Twee weekjes, die zijn zo voorbij.
    Genietennnn moet je zeker doen! xxxxxxxxxxxx

  • 14 December 2011 - 17:34

    Anne:

    Lizet super!! ik heb echt dikke respect voor jou! het blijve leuke dingen die je mee maakt en ook geestelijk lijkt mij!! geniet van je laatste weken, en ik snap dat je er misschien een beetje tegen op kijkt maar kijk er erg na uit dat je weeer lekker terug bent! welverdiende drankjes!!!! XXXX annie en familietje vloet!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Kaapstad

Recente Reisverslagen:

12 December 2011

Mijn laatste weken in Zuid Afrika.

14 November 2011

Tijd voor een nieuw verhaal..

03 Oktober 2011

Na een lange tijd, weer een verhaaltje!

12 September 2011

Hermanus weekend

07 September 2011

Mijn eerste stage week in Zuid Afrika
Lizet

Welkom op mijn blog, op deze site staan al mijn ervaringen over Zuid Afrika beschreven. Ook mijn avonturen die ik in Suriname zal beleven komen op de site te staan.

Actief sinds 07 Juli 2011
Verslag gelezen: 1866
Totaal aantal bezoekers 21406

Voorgaande reizen:

08 September 2015 - 24 Januari 2016

Suriname

31 Augustus 2011 - 29 December 2011

Kaapstad

Landen bezocht: