Na een lange tijd, weer een verhaaltje! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lizet Weijer - WaarBenJij.nu Na een lange tijd, weer een verhaaltje! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lizet Weijer - WaarBenJij.nu

Na een lange tijd, weer een verhaaltje!

Door: lizetvdweijer

Blijf op de hoogte en volg Lizet

03 Oktober 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Ga er maar eventjes voor zitten..

Ik plaats nu pas weer een verhaal omdat ik het de laatste tijd erg druk heb met stage en volle weekenden heb. Met mij gaat verder alles goed. Ik hoop dat het daar in Nederland ook allemaal goed gaat met jullie. Ik heb het hier hartstikke naar mijn zin. De weken vliegen voorbij. Op zondag verlangen we elke keer weer naar het weekend, maar voordat we het weten is het alweer weekend.

Op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag lopen we stage. We vertrekken ochtends om 9.00u en zijn vaak tussen 16.00u en 17.00u thuis. Als we thuis komen gaat 1 van ons 5en koken en degene die niet hebben gekookt doen de afwas. Avonds kijken we een filmpje of werken we aan school, maar iedereen gaat dan vaak zijn eigen gangetje. Op woensdag avond gaan we vaak genieten van een lekkere cocktail in een cafeetje in Blouberg. Op maandag is het boodschappen dag en doen wij (de vrouwen natuurlijk) de boodschappen voor de hele week m.u.v. het weekend omdat we dan vaak eten halen of gaan uit eten. Op vrijdag zijn Yvonne, Simone en ik vrij en besteden we onze dag aan een leuk uitje of aan schoolwerk. Aanstaande woensdag avond gaan we naar een concert van Coldplay. Ik ben benieuwd hoe dit gaat worden. Ik heb er in ieder geval erg veel zin in.

Ik zal jullie nu wat meer vertellen over mijn stage. Het gaat erg goed op stage. Soms is het nog erg onduidelijk, maar we moeten ons zelf gewoon nuttig maken op stage. Het is erg anders als in Nederland. In Nederland krijg je bijna overal hulp bij. Hier in Zuid Afrika verwachten ze dat je jezelf wel red en dat je je eigen weg gaat. Ze zullen hier dan ook niet spontaan veel aan je uit gaan leggen en je tips gaan geven.

De laatste 2 weken zagen er zo voor mij uit. Op maandag ochtend ging ik alleen met Yvonne samen naar een settlement. Genaamd: Onder Die Brug. Hier geven we ochtends aan 5 kinderen (4 t/m 7 jaar) les. Het is de bedoeling dat wij zelf een programma samen stellen voor de leerlingen die we op maandag, dinsdag en donderdag ochtend uitvoeren met de kinderen. Als we ochtends aankomen rijden staan de kinderen vaak al enthousiast te wachten op ons. Wanneer we uitstappen roepen ze onze namen en komen ze je helemaal omhelzen. Yvonne en ik hebben ervoor gezorgd dat we elke ochtend hetzelfde doen zodat er voldoende structuur is voor de kinderen.

We beginnen de ochtenden met het wassen van de handen, gezichten en tanden poetsen. Dit is wel nodig want de kinderen zijn erg onverzorgd. Hun hele gezichten zitten vol snot en hun haren zijn vies. De kleren stinken en zitten onder van allerlei viezigheid. Daarnaast komen ze ook vaak met blote voeten binnen. We hebben ze nu aangeleerd dat ze hun schoenen aan moeten trekken voordat ze mee mogen doen met het programma. De kinderen zijn ook asociaal en hebben totaal geen manieren. Ze plassen overal en rennen ook door hun eigen viezigheid heen. Nadat we klaar zijn met wassen lezen we de bijbel voor omdat de kinderen erg gelovig zijn. We praten hier Engels gecombineerd met Nederlands/Afrikaans tegen de kinderen. De kinderen zijn nog te jong om goed Engels te kunnen spreken, maar gelukkig haal je uit de Afrikaanse taal en gebaren voldoende Nederlands om te kunnen verstaan. Nadat we de bijbel hebben voorgelezen gaan we werken in de schoolboeken. Dit zijn lege boeken waar we zelf ook maar opdrachten in moeten tekenen. Dit is dus ook niet echt duidelijk. We zijn nu bezig met het ABC en tellen. Dit gaat erg moeizaam, maar gelukkig zie je wel een kleine ontwikkeling. Nadat we dit hebben gedaan doen we vaak iets leuks met de kinderen. We zorgen voor een spel of we laten ze puzzelen. We hebben nu gezorgd voor een straf stoeltje. Deze zetten we elke ochtend buiten het lokaaltje. Op het moment dat het kind zich niet gedraagt zetten we het kind op deze stoel. Na 5 minuten gaan we er naar toe en laten we het kind sorry zeggen. Zodra het kind sorry heeft gezegd mag het weer mee doen. Dit gaat nu steeds beter. Je merkt wel dat de kinderen er in het begin niet veel van snappen. Ze proberen constant te ontsnappen aan de stoel, maar dan zetten we ze terug op de stoel zodat ze begrijpen dat ze niet voor niets op deze stoel moeten zitten. Aan het einde van de ochtend geven we de kinderen boterhammen en drinken. Rond 12.30u rijden we weer terug naar het TLC plein.

Op woensdag ochtend blijven we op het TLC plein en doen we daar programma’s met de straatjongens (16 t/m 35 jaar). We laten de jongens praten over hun leven. We doen spellen waarbij ze kunnen uiten wat ze aan zichzelf willen verbeteren. Deze jongens zijn allemaal uit huis gegaan of geplaatst omdat ze niet met hun ouders kunnen opschieten of omdat hun ouders overleden zijn. De meerderheid van de jongens gebruiken drugs en stelen en hebben geen thuis en slapen op straat. Zij komen naar TLC omdat ze hun leven willen verbeteren. Je zult jezelf wel afvragen waarom ik niet praat over straatmeisjes. Er zijn ook meisjes die op straat leven, maar de meerderheid bestaat uit jongens. Er komen af en toe wel een meisjes bij TLC. Deze straat mensen slapen en leven op straat. Ze bedelen langs de wegen, stelen of verdienen hun geld door seks te hebben. Op sommige woensdag ochtenden gaan we straatwerk doen. We gaan dan de straat op en gaan naar plaatsen waar mensen op straat leven. Hier maken we dan een praatje met de mensen.

In de middagen gaan we naar verschillende settlements. We gaan elke middag naar een andere settlement. We zorgen dat we elke week een programma klaar hebben voor elke settlement. We gaan er middags heen en we doen dan vaak creatieve of sportieve activiteiten met de kinderen. Zo hebben we al verschillende balspellen en hindernisbanen gedaan met de kinderen. Met de kleintjes hebben we biscuits versierd. We zorgen ook af en toe voor creatieve activiteiten zoals kaarten maken, kettingen maken etc.

Vanaf volgende week gaan we powerpoint presentaties in elkaar zetten. We gaan dan presentaties houden over verschillende ziektes HIV, aids, kanker etc. en hoe je om gaat met het gebruik van anticonceptie middelen. Hoe kun je ziektes verkomen en hoe kun je ze herkennen? De kinderen hebben totaal geen besef van deze ziektes en komen al jong in aanraking met deze ziektes.

De aankomende weken verblijf ik in de ochtend op de educare op het TLC plein. Dan gaat Simone mijn plekje overnemen. We ruilen om de zoveel weken elke keer om zodat we in elke situatie leren te werken. Op de educare doe ik precies hetzelfde in de ochtend. Het enige verschil word dat ik daar met 14 kinderen werk in plaats van 5 kinderen en dat ik op het terrein van TLC blijf. Deze kinderen komen naar TLC toe omdat de settlement waar zij leven te onveilig is om te werken (dit heb ik in een vorig verslag al beschreven).

Deze week is een wat rustiger weekje. De kinderen hebben 1 week vakantie waardoor wij ochtends geen les meer gaan geven. We doen nu ochtends poets werk op het terrein of gaan wat programma’s met de straatjongens doen. Middags gaan we wat eerder naar de settlements toe om activiteiten te doen met de kinderen.

Ik heb het nu wat meer naar me zin op stage omdat alles nu gelukkig wat duidelijker is. Ik zou het graag nog duidelijker hebben, maar ik ben allang blij met de duidelijkheid die we tot nu toe al hebben. Onze stagebegeleidster zien we niet heel vaak. Wanneer we haar zien is ze vaak druk bezig dus heeft ze niet zoveel tijd voor ons. Dit vind ik wel jammer want hierdoor word het soms wat moeilijker om dingen bespreekbaar te maken. Elke maandag ochtend hebben we wel een meeting met haar. Dan vertellen we wat onze programma’s waren en hoe de week is verlopen.

Als jullie nog vragen hebben over mijn stage, vraag ze dan gerust. Hopelijk heb ik jullie nu een wat beter beeld gegeven over mijn stage.

Genoeg gepraat over stage. Op naar de weekenden. De weekenden vliegen hier voorbij. Ik besef mezelf steeds meer dat ik moet genieten van elk moment die ik hier meemaak. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar de tijd vliegt voorbij. Avonds lig ik in bed en denk ik na over het idee dat ik gewoon in Zuid Afrika ben. In de weekenden ondernemen we vaak actie en gaan we leuke dingen doen.

Afgelopen weekend hadden we een relaxed weekendje. Het was erg warm dus hebben we even gebruik gemaakt van het zwembad in de tuin en de mooie stranden. Er gaat natuurlijk ook geen weekend voorbij zonder het uitgaansleven te verkennen in en rondom Kaapstad. Elk weekend is weer een feestje.

Afgelopen weekend hebben we een leuk weekendje gehad met de huisgenoten (foto’s zijn te vinden op facebook). Afgelopen vrijdag hebben Yvonne, Simone en ik onze 3e shoppoging gedaan. Het shoppen hier in Zuid Afrika valt namelijk vies tegen. Ik geef het winkelen hier een kleine 6. Ze hebben hier mega grote winkelcentrums. Erg mooi, maar de kledingwinkels die ze hier hebben komen overeen met winkels in Nederland zoals de Bleep, La Chika, Wibra, Zeeman, Scapino. Je hebt ook winkelcentrums waar ze juist alleen maar super dure winkels hebben zoals G-star, Diesel, Levi’s etc. Gelukkig zijn we afgelopen vrijdag in Kaapstad onze 3e shoppoging gaan doen en hebben we daar nog het een en ander kunnen scoren. Daarnaast hebben we Kaapstad zelf ook een beetje verkent. Kaapstad is een mooie stad met veel grote gebouwen. Toch is Kaapstad niet te vergelijken met een stad als Praag bijvoorbeeld. Kaapstad heeft meer grote winkelcentrums als leuke winkelstraten. Je ziet er dus ook niet veel terrassen. Je hebt wel veel mooie plaatsen en routes rondom Kaapstad. Het uitzicht over Kaapstad is ook prachtig, vooral in de avond met alle lichtjes. Het prachtige is ook dat je op 9 van de 10 plaatsen waar je bent het geweldige uitzicht van de Tafelberg ziet. Het is net een plaatje wat je ziet.

Terug naar het weekend want ik dwaal weer af. Vrijdag avond zijn we met de huisgenoten even het uitgaansleven van Blouberg gaan verkennen. Dit werd een geweldige avond. We zijn in 3 verschillende clubs geweest en daar hebben we ons even helemaal uitgeleefd.

Zaterdag middag zijn we naar een wijn proeverij geweest in Durbanville. Dit was erg gezellig. Er stond een grote witte tent waar een leuk bandje in speelde. Om de tent heen waren wijngaarden. Binnen in de tent kon je verschillende wijnen proeven en kopen. We hebben natuurlijk wat flessen gekocht en hebben even genoten van het bandje. Rond 18.00u gingen we terug naar huis met de taxi. Iedereen had wel genoeg wijn gedronken dus we zijn eenmaal thuis aangekomen ook letterlijk de taxi uitgerold. Thuis aangekomen gingen we de BBQ voorbereiden die we die avond zouden hebben. We hadden alle BBQ spullen al gekocht zodat dit allemaal al klaar stond. Ook hadden we die ochtend even goede boxen gehaald om het huis nog aangenamer te maken. We hebben de hele avond lekker gegeten en gedanst. Rond 23.00u tijdens onze macarena dans kwam de buurman even meldden dat de muziek wat zachter mocht. Terecht natuurlijk. Hierna dachten we even leuk in een bootje te gaan zitten op het zwembad. Je raad het natuurlijk al.. het bootje ging om en het werd een zwembad festijn. Iedereen heeft nog even genoten van het lekkere koude zwembad en daarna hebben we de avond afgesloten.

De volgende ochtend ging de wekker om 8.00u. We zijn die ochtend eerst met zijn allen het hele huis en tuin gaan opruimen. Rond 11.00u vertrokken we en gingen we de Westcoast route om de Tafelberg rijden inclusief de Chapman’s Peak drive. Dit is een mooie route waarbij je langs veel mooie stranden komt. We zijn op verschillende plaatsen gestopt en we hebben genoten van het prachtige uitzicht. We zijn aan het einde van de middag nog een terrasje gaan pikken waar we even lekker hebben gezeten. Rond 18.00u kwamen we thuis aan en zijn we wat Indonesisch eten gaan halen. Dit eten was niet voor herhaling vatbaar. Avonds heeft iedereen zijn foto’s uitgewisseld en hebben we nog even teruggekeken op het mooie weekend.

Aanstaand weekend gaan we naar Stellenbosch. Hier gaan we nogmaals genieten van een wijnproeverij en ook daar zullen we het uitgaansleven weer gaan verkennen.

Ik denk dat ik jullie nu wel weer voldoende heb verteld over mijn leventje in Kaapstad. Ik hoop dat het voor jullie nu weer wat duidelijker is. Ik heb geen idee wanneer mijn volgende verhaal weer zal komen. Ik doe mijn best om wat vaker een verhaal te plaatsen, maar aangezien de drukte lukt dit niet altijd. Daarnaast moet ik nu ook meer tijd gaan besteden aan school wat eventjes voor gaat. Foto’s plaats ik regelmatig op facebook. Ik zet ze soms wel wat door elkaar dus het is soms wat lastig te zien welke foto’s nieuw zijn en welke niet, maar ik plaats er regelmatig nieuwe foto’s op.
Foto’s van afgelopen weekenden zijn ook weer te vinden op facebook.

Bedankt voor jullie vorige berichten en ik hoop dat ik jullie weer wat heb opgevrolijkt met dit nieuwe, lange verhaal.

Tot de volgende keer.

  • 03 Oktober 2011 - 21:23

    Sjoerd:

    Mooi verhaal! Ook goed van jullie dat jullie veel leuke dingen ondernemen, dat moet ook! En natuurlijk SUPER gaaf dat jullie naar coldplay gaan :D had ik het toevallig deze week nog met Guus over, dat wij daar ook een keer heen zouden willen... Veel plezier en geniet van deze kleine 3 maanden.

  • 04 Oktober 2011 - 09:08

    Sabine:

    Wat 'n super verhaal. Inderdaad even de tijd nemen om het te lezen, maar het is de moeite waard. Ik zie dat je veel leuke weekenden hebt, leuk om te lezen dat je ook veel schik hebt met je huisgenoten. O heel leuk dat je naar Coldplay gaat. Ben benieuwd hoe je het vind.
    Goed om te lezen dat je stage al wat duidelijker word, en leuke activiteiten doen jullie.
    We moeten even snel afspreken om te skype!

    xxxxx Liefs

  • 04 Oktober 2011 - 11:11

    Ilse Verstappen:

    Ha Lizet; ik geniet met volle teugen van je mooie verhalen. Goed dat jullie die kindjes ook wat hygiene bijbrengen.
    Ik zou maar wat graag mee gaan naar die wijnproeverij het komende weekend; in Stellenbosch. De Koopmanskloofwijn is hier in Nederland verkozen tot beste fairtradewijn. Die smaakt ook verrrukkeluk...Veel plezier bij Coldplay en tot de volgende keer...

  • 04 Oktober 2011 - 15:30

    Mam:

    Ha Lizet,

    Ik zie dat het kijken naar Super Nanny thuis heel wat opgeleverd heeft. Wie had dat ooit kunnen denken ;-)

    Heerlijk, dit verhaal. Ik merk wel dat je veel leert van de tijd die je daar doorbrengt. Als je straks in ons koude kikkerlandje nog maar kunt wennen....;-P

    Geniet en maak maar veel plezier.
    Groetjes en kus Mam

  • 04 Oktober 2011 - 18:21

    Pap:

    Hoi Lizet, ik heb je zojuist nog een mail gestuurd. Dit is natuulijk een vet prive verhaal !! Grapje. Goed van jou dat werken met die kleine drupkes. Fijn dat ze nog iets leren. We gaan met jou volgende maand naar ze toe en we zullen nog iets mee nemen. Heel veel plezier morgen bij Coldplay. Ze hebben een mooi nieuw liedje Paradise !! De foto's op Facebook zijn ook super. Je moet ze wel steeds in een nieuwe map doen anders moet je zoeken. Maar goed. Meissie pas goed op jezelf, Dikke kus Pap xxxxxxxx

  • 04 Oktober 2011 - 20:27

    Wendy:

    pfjieuwww haha ik lees het verhaatlje morgen even op school merk dat ik er inderdaad even voor moet gaan zitten en mn oggen houden het echt niet meer vol ben kapot haha, dus morgen lees ik het! Lees wel al reacties over coldplay echt super gaaaaf!!

  • 05 Oktober 2011 - 07:03

    Merel:

    Lizetje! Wauw, je klinkt al zoveel meer ervarender/wijzer/enthousiaster, heel leuk om te lezen! Ik zou graaaag met je willen ruilen haha! Krijg de hele tijd reiskriebels van je verhaaltjes! En idd je hebt gelijk, de tijd vliegt voorbij als je zoveel mooie indrukken op doet, iedere keer!
    Tot het volgende verhaaltje en blijven genieten he! X

  • 05 Oktober 2011 - 07:54

    Bo:

    Haa Lizet,

    Het klinkt echt super leuk wat je daar allemaal doet een mee maakt! Maar ook heftig hoor met die straatjongeren..Ik wens je nog heel veel succes en geniet ervan ;)

    Xx Bo

  • 05 Oktober 2011 - 08:28

    Evi:

    Hee lizet,

    wat klinkt het weer ontzettend leuk en mooi. Ook leuk dat jullie vanalles met de huisgenoten doen. Lijkt me erg gezellig.
    Geniet ervan,

    Evixxxxx

  • 05 Oktober 2011 - 08:39

    Karlijn Mooren:

    Goed bezig, Lizet!
    Geniet van de tijd in Zuid-Afrika, je doet in ieder geval een heleboel mooi ervaringen op, waar je veel van leert.
    Leuk om te lezen!

    Groetjes,
    Karlijn Mooren

  • 05 Oktober 2011 - 09:10

    Susan:

    Lieve Lizet!
    Weer een super verhaal. Je schrijft het allemaal zo mooi! Ik ben heeeeel jaloers op je. Vind het wel echt top dat jullie ook echt actie ondernemen op dat activiteitencentrum (hygiëne, strafstoeltjes ect.)... en ik wil ook komen :( Ik spreek je snel via skype! Binnekort maar eens actie ondernemen voor de wereldreis :) Heeel veel kusjes! Suus

  • 05 Oktober 2011 - 12:10

    Wendy:

    supersupersuperrrrr! Ik herken sommige rituelen om het zo maar te zeggen die je daar toch nog houd daar zo haha, en natuurlijk de macarena kan bij jou niet ontbreken toch haha!

    Ook super dat je het zo erg naar je zin hebt en met je stage ook, je hebt nu veel in je handen en dat jullie al die programma's mogen opstellen zoveel zou je hier nog niet eens voor een klas mogen doen dus dat zal een super ervaring zijn! en inderdaad geniet er zo van want over 85 daagjes zien we je weer!

    Dikke smakkerddddd

  • 05 Oktober 2011 - 12:13

    Wendy:

    en super dat jullie ze informeren over aids en al die dingen, dat jullie ze die dingen mogen leren mag je trots op zijn!

  • 05 Oktober 2011 - 17:09

    Mathilda Willems:

    Ha Lizet,

    Je verhalen lezend een geweldig avontuur. Als je om een uitdaging vraagt denk ik dat je nu op het juiste adres zit !!! Goed dat jullie werk en ontspanning zo goed weten te verdelen. Blijf vooral schrijven en geniet ervan !

    Groetjen vanuit een minder zonnig Nederland Mathilda Willems

  • 06 Oktober 2011 - 05:33

    Kim:

    Lizetje, zo wat een super verhaal! Leuk om alles zo te lezen. Vooral hoe je het aanpakt met de kindjes. Hopelijk steken ze er wat van op en julie ook natuurlijk! Ik ben zoo benieuwd hoe het bij goldplay is geweest!!
    Nog heel veel plezier! Dikke kus vanuit Hollaaand!

  • 11 Oktober 2011 - 10:17

    Sjanet Admin Welzijn:

    Hallo,
    Zo te lezen heb je het geweldig naar je zin. Veel plezier.
    Zou je svp de deelnemersverklaring kunnen tekenen en terug scannen voor verwerking. ( zie je mail )
    Bedankt

  • 13 Oktober 2011 - 11:04

    Annetje!:

    Wat kan jij toch ook mooi vertellen! gewoon leuk om te lezen!! echt vette dingen die je mee maakt! Coldplay oooooooh JALOERS!! ik hoorde dat we dinsdag gaan skypen, k vond je op de fotos al een echte afrikaan geworden haha :p echt leuk! tot dinsdag:D xxxxxxx

  • 26 Oktober 2011 - 16:12

    Sabine:

    ik wil 'n verhaaaaaltje lizet!

  • 10 November 2011 - 19:48

    Iny:

    Hallo lizet, Carla en Harry . Hoe is t met jullie? Zeker een geweldige ervaring? Geniet ervan, Gr. INY

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Kaapstad

Recente Reisverslagen:

12 December 2011

Mijn laatste weken in Zuid Afrika.

14 November 2011

Tijd voor een nieuw verhaal..

03 Oktober 2011

Na een lange tijd, weer een verhaaltje!

12 September 2011

Hermanus weekend

07 September 2011

Mijn eerste stage week in Zuid Afrika
Lizet

Welkom op mijn blog, op deze site staan al mijn ervaringen over Zuid Afrika beschreven. Ook mijn avonturen die ik in Suriname zal beleven komen op de site te staan.

Actief sinds 07 Juli 2011
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 21403

Voorgaande reizen:

08 September 2015 - 24 Januari 2016

Suriname

31 Augustus 2011 - 29 December 2011

Kaapstad

Landen bezocht: