Mijn eerste stage week in Zuid Afrika - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lizet Weijer - WaarBenJij.nu Mijn eerste stage week in Zuid Afrika - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lizet Weijer - WaarBenJij.nu

Mijn eerste stage week in Zuid Afrika

Door: lizetvdweijer

Blijf op de hoogte en volg Lizet

07 September 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

5-09 Dag 1
Maandag ochtend om 10.30u kwam Katelijne (4exchange) ons ophalen voor onze eerste ontmoeting bij TLC. Hier zouden we Colleen gaan ontmoeten (onze stagebegeleidster). We kwamen aan bij het politiebureau. Hier zit dan ook meteen het kantoor van TLC. Gelukkig waren we met z’n 3e dus was de spanning niet zo heel groot. We hebben ons voorgesteld aan Colleen. Daarna hebben we uitleg gekregen. Niet zomaar uitleg, maar we hebben ongeveer anderhalf uur naar een Engels verhaal geluisterd. Ik kon het nog redelijk volgen, maar Simone (huisgenoot) heeft aantekeningen gemaakt zodat we het later nog eens met z’n 3e goed konden doornemen. Colleen is een aardige enthousiaste vrouw. Ze is alleen wel erg chaotisch waardoor ze soms wat onduidelijk praat. Er zat nog een Duits meisje bij die waarschijnlijk ook enkele dagen mee zal gaan draaien bij TLC. Als volgt hebben we een rondleiding gekregen. We hebben alle kantoren bekeken en ook het plein van TLC. Hier staan wat tafeltjes en een klimrek. Ook is er een klein klaslokaal voor de straatkinderen. Verder mochten we ook de cellen bekijken in het politie bureau. Deze cellen waren erg smerig en niet vergelijkbaar met de cellen in Nederland. Er stond alleen een bankje in en een tralies ervoor. Dit zijn natuurlijk niet de cellen waar mensen lange periodes in verblijven. Nadat we de rondleiding hadden gekregen gingen we met auto’s naar een township. Dit werd dan ook de eerste township die we zouden gaan bezoeken. TLC bezoekt 5 verschillende townships. De ene township is groter dan de ander en de ene township is ook gevaarlijker dan de ander. Toen we in de township aankwamen was het best wel even schrikken. Je komt echt in een krottenwijk terecht. Veel rotzooi op de grond. Allemaal kleine huisjes gemaakt van verschillend oud materiaal. Overal en nergens liggen vieze kleren en oude matrassen op de grond. Daarnaast lopen er ook heel veel vieze, zieke dieren rond. De kinderen in de townships komen meteen naar je toe gerend. Ze zijn heel aanhankelijk en lopen constant aan je te hangen. We hebben even een rondje gelopen en daarna koekjes uitgedeeld aan de mensen. Daarna zijn we vrij snel weer doorgereden naar een andere township. Deze township was vrijwel hetzelfde. Deze mensen waren nog enthousiaster door onze komst dan in de andere township. Ze gaven ons dan ook meteen een rondleiding door de township. Op deze townships hebben ze ook geen stroom. De kinderen lopen allemaal in vieze shirtjes en broekjes die van de vuilnisbelt komen. Bij sommige kinderen zit ook het hele gezicht onder de snot en is het gewoon akelig om te zien hoe onverzorgd ze eruit zien. Na deze townships te hebben bezocht gingen we terug naar TLC en was onze dag voorbij. De eerste dag beviel me goed. Het enige wat mij waarschijnlijk erg onduidelijk gaat worden is de rommeligheid in het werken. Ze hebben hier weinig structuur in het werk en het is onduidelijk wat en wanneer wij hier de aankomende dagen precies gaan doen. In Nederland zou dit allemaal van top tot teen duidelijk worden gemaakt. Hier zijn ze daar erg gemakkelijk in. Laten we maar gewoon afwachten..

6-09 Dag 2

Vanochtend waren we om 9.00u op TLC. Colleen heeft ons duidelijk uitgelegd dat we er elke ochtend om 9.00u moeten zijn. We kwamen om 9.00u aan en Colleen zelf was er nog geeneens. We hebben toen een uur staan kijken hoe iemand koffie en pap aan het klaar maken was. Behoorlijk saai dus. Rond 10.00u kwam er eindelijk wat duidelijkheid en actie in. Er komen elke maandag, dinsdag en donderdag 12 kinderen uit een township. Deze kinderen komen naar het politiebureau omdat hun township te gevaarlijk is voor ons om te werken. Deze kinderen worden dan ook door ons ochtends en middags opgehaald en weggebracht. Deze kinderen verblijven van 10.00u tot ongeveer 14.00u op het TLC plein bij het politie bureau. De aankomende weken zullen Simone, Yvonne en ik afwisselend werken op verschillende plaatsen. Of je werkt op de educare (het TLC plein bij het politie bureau) of je gaat naar townships en gaat daar programma’s met de kinderen doen. Deze week is nog een mee draai week voor ons. Vanaf volgende week is het de bedoeling dat wij zelf programma’s gaan maken voor hele dagen om met de kinderen uit te voeren. Dat gaat dus behoorlijk zwaar worden. Yvonne en ik zijn vandaag bij de Educare gebleven op het TLC plein. Simone is mee geweest naar een township. Om 10.00u kwamen de kinderen aan. In het klaslokaaltje kregen ze eerst een bekertje water en gingen ze met zijn allen op de grond zitten. Ze gingen eerst bidden. Ze gingen: Onze vader, die in de hemel … met zijn allen voorlezen. Wel grappig want Yvonne en ik konden bijna gewoon mee doen (Afrikaans lijkt veel op Nederlands, maar toch moet je heel goed luisteren om het te kunnen verstaan. Het blijft moeilijk). Daarna mochten ze gaan vertellen hoe ze zich zelf voelden. Aan de hand van smiley’s werd dit op een prikbord genoteerd. Nadat ze hiermee klaar waren gingen ze nog wat liedjes zingen. Yvonne en ik mochten ondertussen in een schriftje allemaal 3tjes gaan tekenen zodat de kinderen deze konden gaan natekenen. Toen Yvonne en ik de schriften uitdeelden werd het een werkelijke chaos. De kinderen konden niet op hun stoel blijven zitten. Ze lopen elkaar constant te plagen en te schoppen. Ze praten ontzettend veel en zijn erg chaotisch. Ook huilt er om het kwartier wel een kind. Onduidelijk of het dan voor de aandacht is of dat het kind echt pijn heeft. De mevrouw die voor het lokaaltje stond geeft ook erg streng les. Als ze niet luisteren worden ze geslagen. Niet lomp hoor, maar ze krijgen gewoon een tik om ze erop te wijzen dat ze fout gedrag vertonen. Hierna luisteren ze dan wel meteen. De leerlingen waren nog geen 10 minuten bezig met hun schrijf werk en ze kregen alweer pap. Erg chaotisch. Ook viel me op dat ze heel vaak naar de wc moesten. Dit mocht dan ook gewoon ten alle tijden. Als ik dadelijk programma’s mag gaan maken dan ben ik toch van plan om deze dingen te gaan veranderen. Ik denk dat het ook verstandig is als ze hier met een beloningssysteem gaan werken. Hierdoor hoeven ze de kinderen niet zo vaak te straffen en zal het minder chaotisch worden. Structuur is ook een schone zaak. Als ze hier mee beginnen zal het voor iedereen waarschijnlijk fijner worden om te werken. Nadat de kinderen hun pap op hadden gingen we naar de bibliotheek tegenover het politie bureau. De kinderen moesten in een rij lopen, hand aan hand. Dit vond ik wel erg goed om te zien. Op het moment dat 1 kind buiten de lijn liep werd er wel meteen geschreeuwd dat het kind weer binnen de groep moest gaan lopen. Eenmaal bij de bieb aangekomen sprongen alle kinderen op de boekjes af. Ze bekeken plaatjes en boekjes door, maar er werd niets gezamenlijk gedaan binnen de bibliotheek. De communicatie met de kinderen word steeds makkelijker. Je kunt het beste gewoon Nederlands gecombineerd met een klein beetje Engels tegen ze praten. Dan kun je het beste met ze praten. Soms zeggen ze dingen die je meteen verstaat, maar soms dan begrijp je er niks van en kun je er niets uithalen. (De leeftijd van de 12 kinderen is ongeveer van 3 t/m 7). Op het TLC plein lopen ook oudere kinderen rond, maar zij mogen zelf weten wat ze doen en hangen vooral de hele dag voor de TV. Vandaag waren er 2 straatjongens (16 en 21 jaar). Deze jongens zijn de hele dag welkom bij TLC. Avonds en nachts leven deze jongens op straat. Ze hebben helemaal niets. De jongens hebben nog wel ouders, maar deze ouders zijn alcohol en drugs verslaafd en hier willen en kunnen zij niet naar toe. Gelukkig kunnen ze overdag bij TLC terecht. Veel van de kinderen zijn ook erg klein. De kinderen van 7 lijken net 4 jaar oud. Dit natuurlijk omdat ze zo ondervoed zijn en omdat ze achterlopen in de ontwikkeling. Nadat we naar de bibliotheek waren geweest gingen we een speeltuintje in. Hier hebben de kinderen zich even helemaal uitgeleefd. De mevrouw die er op dat moment bij was heeft ons toen ook nog even wat indrukwekkende verhalen verteld. Ze heeft ons sowieso verteld dat de helft van deze 12 straatkinderen seksueel is misbruikt. Ze had ons verteld dat ze van de allerkleinste nog niet veel weten omdat deze nog niet veel daarover kunnen uiten. In de township waar deze kinderen wonen lopen verschillende mannen rond die de kinderen seksueel misbruiken. De ouders doen er niks aan omdat deze alcohol en drugsverslaafd zijn. Mevrouw vertelden wel dat er sinds kort politie op onderzoek is in deze township. In de speeltuin hebben de kinderen nog wat fruit gekregen en daarna zijn we terug gegaan naar de Educare. Hier kregen de kinderen een bordje lasagne. Dit duurt ook weer een hele tijd voor het allemaal op tafel staat. Het eten moet allemaal omstebeurt in de magnetron waardoor het super lang duurt. Ook nu gingen de kinderen weer bidden voordat ze begonnen met eten. Tijdens het eten zijn Yvonne en ik ook even pauze gaan houden en hebben we zelf ook even onze maag gevuld. Na het eten gingen de kinderen film kijken in het Educare lokaaltje. Op dit moment zaten wij alleen met de kinderen in het lokaaltje. Grote chaos! De kinderen konden niet stil blijven zitten. De een was de ander weer tegen de stoel aan het schoppen. De ander was constant aan het praten en andere aan het afleiden. Op een gegeven moment trok een kindje zijn trui uit omdat hij het warm had. Toen begon de rest maar even met imiteren en begonnen ze allemaal hun trui uit te trekken. Gelukkig kwam op dat moment iemand even orde in het lokaal brengen en werd het weer rustig. Rond 14.00u Brachten we de kinderen weer terug naar de townships met auto’s. Wij zouden daarna meteen doorrijden naar een andere township om eten uit te delen. Toen we de kinderen hadden afgezet en doorreden stonden er allemaal prostituees langs de weg. Dat was wel een naar momentje. Heel apart dat deze vrouwen langs de weg gaan staan en op die manier hun geld moeten verdienen. Eenmaal aangekomen in de andere township begonnen we het eten op tafels te zetten. Niet een klein beetje eten, maar een super grote pan met eten erin. Naast de grote pan met eten allemaal verschillende salades, fruit en broodjes. Deze maaltijd krijgt elke township 1x per week. Alle kinderen gingen in een rij staan en begonnen weer met bidden. Daarna gingen wij de borden vol scheppen en alles op tafel zetten. De kinderen aten voor hun leven. Niet normaal hoeveel de kinderen aten. Ik keek er toch wel even van op. Maar als je maar 1x in de week een goede maaltijd binnen kan krijgen zou ik hetzelfde doen. Na de maaltijd gingen we afwassen en alles opruimen. Daarna kwamen weer alle kinderen om ons heen hangen. Ze knuffelen je helemaal en ze gaan constant tegen je aanhangen en op je schoot zitten. Ook zitten ze veel aan je haar en ze vonden mijn ketting helemaal geweldig. Ik had ook me zonnebril op en die was natuurlijk ook helemaal geweldig voor de kinderen. We hebben nog was gespeeld met de kinderen en rond 17.00u gingen we terug naar Blouberg. 17.30u waren we uiteindelijk thuis. Druk dagje gehad. Ik ben benieuwd wat ons morgen weer staat te wachten. Morgen gaan we vooral veel naar de townships waarschijnlijk. Ik besef nog steeds niet helemaal dat de kinderen waar we mee werken in zo’n slechte omstandigheden leven.

2-09 Dag 3

Vandaag kwamen we weer om 9.00u aan bij TLC. Natuurlijk waren wij alweer de eerste. We hebben ongeveer 3 kwartier niets gedaan omdat er ook niets te doen was. Hopelijk hebben we in het vervolg wat meer werk zodat we dit uur dan kunnen besteden aan werk. Het was vandaag ongeveer 27 graden en geen wolkje aan de lucht. Het was super heet en dus erg vermoeiend om te werken vandaag. Het is woensdag dus vandaag waren de kleine kinderen er niet uit de gevaarlijke township er niet. Vandaag waren er straatjongens (16 t/m 21 jaar) waar we de ochtend mee zouden doorbrengen. We hebben boterhammen en thee voor de jongens gemaakt. Daarna gingen we met hen praten in een lokaal. We gingen daarna een spelletje met hen doen. Dit was een spelletje waarbij we kaartjes hadden waar verschillende vragen op stonden. Vragen zoals: Is het slecht om te stelen? Waar word je blij van? Noem 3 goede eigenschappen van jezelf. Dit zijn dus vragen waar ze van leren. Wij leerden de jongens zo ook kennen. Ze hebben veel verhalen over zichzelf verteld. Zo vertelden ze dat ze elke nacht naast de straat sliepen en dat ze hun ouders nooit of maar heel soms zagen. Ook vertelden ze dat ze regelmatig dingen stelen en inbreken in huizen. Hierbij vertellen ze dan wel dat ze dit liever niet doen, maar dat ze geen andere keus hebben. Na deze kaartjes hebben we even een korte pauze gehad. Als volgt zijn we met de jongens gaan voetballen. Dit vonden ze hartstikke leuk en het viel me ook op dat ze hier ontzettend goed in waren. Na het voetballen hebben we weer wat rond gehangen. Op deze momenten is het erg onduidelijk wat wij moeten doen als stagiaires. Dit maken ze ons dan ook niet duidelijk. Het is erg rommelig allemaal, maar gelukkig mogen wij vanaf volgende week zelf onze programma’s gaan maken en zal dit allemaal wel goed komen. Tussen de middag hebben we wat gegeten en daarna zijn we met een vrouw op stap geweest. Deze vrouw heeft ons enkele kleine plaatsen laten zien waar mensen slapen naast de weg. Ondertussen was het zo heet dat wij allemaal vermoeid waren. Op dat moment had ik het dan ook echt eventjes gehad. Geen duidelijkheid over alles, geen goede planning van wat we gaan doen en dan ook nog eens de hitte terwijl we een zwarte polo aan hebben en percee een lange broek moeten dragen. Nadat we de kleine rondleiding hadden gehad gingen we nog even naar een township. We hadden met z’n 3e even een kort programma gemaakt om uit te voeren met de kinderen in de township. Rond een uur of 14.00u kwamen we aan in de township. We hebben de kinderen eerst eten, speelgoed en kleren gegeven. Omdat de hitte zo erg was, was het niet mogelijk om het programma met de kinderen uit te voeren. We hebben even wat gekletst met de mensen, maar daarna gingen we alweer snel terug naar TLC. Rond 15.15u waren we klaar. We zijn snel naar huis gereden en zijn gelijk in het zwembad gesprongen. Voor morgen is het nog onduidelijk wat we gaan doen. De onduidelijkheid in deze stage is typisch Afrikaans dus ik begin er gelukkig wel aan te wennen. Elke vrijdag zijn we gelukkig vrij. Deze vrije dag zullen we dan ook vooral gaan besteden aan huiswerk. Vrijdag ochtend gaan we met alle 4 exchange studenten een weekend weg naar Hermanus (dorp boven Kaapstad). Hier ga ik shark cage diving doen en quad rijden. Na dit weekend zullen jullie horen hoe het weekend is verlopen. Over de stage zullen jullie natuurlijk ook nog wel verhalen te horen krijgen, maar nu hebben jullie alvast een eerste indruk over mijn stage. Foto’s van mijn eerste stage dagen zijn te vinden op mijn facebook.

Nog bedankt voor alle eerdere berichten en reacties. Ik vind het echt super leuk dat jullie allemaal reageren, dankjewel hiervoor.

• 07 September 2011 - 16:27

Ivy:

Wauww, wat een verhalen zeg! Het gaat er dus heel anders aan toe als hier, dat is denk ik wel erg wennen voor je ja. Leuk dat jullie je eigen programma mogen maken! Kun je ze ook een beetje laten zien hoe het hier gaat. Geniet van je weekend en succes volgende week! x

• 07 September 2011 - 16:35

Evi:

Hee lizetje,

het klinkt allemaal wel erg aangrijpend. Dan ben je opeens in het echt leven van de andere. Dan zie en besef je pas hoe goed je het eigenlijk thuis hebt. Mooie verhalen, volgensmij zit jij wel op je goede plek daar!
    geniet ervan, en veel succes. Je went vast wel aan de omgeving, maar aangezien jij van de structuur en organisatie bent is het natuurlijk lastig...hihi.

xx liefs

• 07 September 2011 - 16:37

Daan:

Hee Lizet!

Leuk om je verhalen te lezen! Ik kan me voorstellen dat je de eerste paar dagen ontzettend moet wennen aan dat alles anders verloopt dan dat je gewend bent;) Wel echt mooi wat je daar allemaal doet en meemaakt! Enjoy your time en veel succes!

• 07 September 2011 - 16:45

Sjoerd:

Nondejuu wat een verhaal! Erg interessant en indrukwekkend, ook al is dit pas het begin. Geniet ervan en alvast een fijn weekend, xx

• 07 September 2011 - 16:48

Sabine:

krijg er kippenvel van om te lezen dat die kindjes en jongeren daar zo leven.
    Hoe komen jullie aan dat eten drinken kleding ed?
    Komt dat vanuit andere landen?
    N lang verhaal heb je getypt, maar erg moooi om telezen. vind t allemaal leuk en geweldig om te lezen.
    Have funn lizet,
    ik ben blij dat je er zovan geniet!
    Ik spreek je snel,
    n knuffel vanuit de andere kant!

• 07 September 2011 - 17:05

Pap:

Hoi Lizet. Wat een mooie verhalen. Ook leuk hoe je het beschrijft. Ga zo door het is een lust om het te lezen. Alles zal z'n plek nog moeten vinden. Je bent nog maar een week daar. Hier is het erg rustig. Aniek in Londen, Susan in Utrecht en wij overdag werken. We weten niet wat ons ineens overkomt. Drie van die schreeuwende meiden ineens weg !
    Hey meissie, geniet ervan en lul ze de oren van de kop. Dat kun je wel in jou ongestructureerde situatie !!
    Als ik je niet meer hoor of zie. Take care for the shark this weekend !! Gaan we zeker ook naar toe als we daar zijn. Groetjes en een dikke kus van je Pappie. :)

• 08 September 2011 - 15:44

Susan:

Hoi! Nou er daar in ieder geval genoeg om te verbeteren, en ik denk dat ze daar wel de juiste persoon aan jou hebben ;) Heel veel succes alvasst daarmee! Veel plezier dit weekend! We spreken snel even af om te skypen :) xx

• 08 September 2011 - 18:16

Kim:

He Lizetteke! Wat kun je toch goed verhalen typen! haha, maar heerlijk om te lezen en ga vooral zo door! laat ze daar maar is zien hoe het allemaal in elkaar ziet. En ik vind het super goed om te zien hoe je al je plannen hebt om het daar te verbeteren. Hopelijk gaat het je lukken! En laat ons alle vorderingen weten! We zijn razend benieuwd! Dankjewel, voor je berichtje op facebook! Ik ben zoo blij haha. En nu nog de rest. Hopelijk komt dat snel. Heel veel succes nog Lizetje en tot weer een verhaaltje! Ik verheug me erop, en we missen jou! dikke kus

• 08 September 2011 - 20:14

Wendy:

interessant om allemaal te lezen zeg! En vooral jij vind een planning altijd fijn dus dit zul je nu wel even missen maar inderdaad daar ben jij een goede in om dat te veranderen! Pff wat een weertje daar, jaloers hoor, maar wel jammer dat je niet lekker in je shortje kunt lopen!

Genieten meid! En een heel fijn weekend leuke dingen ga je doen zeg..
    XXXX

• 10 September 2011 - 13:28

Aniek:

Klinkt goed Lizetje! Je foto's van je stage zien er ook super uit!

Ik ben inmiddels weer thuis uit Londen, was echt super geweest! Maar als pap en mam het hier zo stil vinden zal ik de boel eens op stelten gaan zetten! ;)

We zullen je vanavond gaan missen in Bikinibroek, maar we zullen aan je denken! En in februari ga je meee! :D

Veel plezier met de haaien!

Xjessss liefs!

• 11 September 2011 - 11:55

Sabine:

we hebben je gister gemist lieverd!
    maar hebben op je geproost op JOU liedje!

Enjoy your time

• 11 September 2011 - 18:28

Oma:

Hoi Lizet, ik heb van iedereen gehoord dat je al goed gewend bent en goed naar je zin hebt. Zo meteen zie ik je op skype. We gaan nu je foto's bekijken. Nog veel plezier en geniet ervan ! Alvast gefeliciteerd met je verjaardag aanstaande zaterdag. Groetjes en liefs Oma :)

• 12 September 2011 - 05:57

Cees Van Tartwijk:

Dag Lizet, mooi verslag van je eerste dagen. Een buitenland ervaring maakt je heel veel rijker. Wat je al schrijft over alle indrukken die je opdoet is geweldig. Kijk je af en toe ook op je Gilde mail? Je hebt een hele lijst met opdrachten mee. Denk je dat daar nog aan toe komt???
    Laat de haaien niet teveel schrikken en de gashendel van de quad niet te ver open.
    Groet Cees