Het einde van een mooi Suriname avontuur - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lizet Weijer - WaarBenJij.nu Het einde van een mooi Suriname avontuur - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lizet Weijer - WaarBenJij.nu

Het einde van een mooi Suriname avontuur

Blijf op de hoogte en volg Lizet

12 Januari 2016 | Suriname, Paramaribo

Mijn laatste reisverslag alweer. Pas sinds afgelopen weekend realiseer ik mezelf dat het er nu echt bijna op zit. Nog één week Suriname en daarna door naar Curaçao om het mooi af te sluiten. Achteraf gezien is de tijd hier super snel gegaan. Het lijkt net of ik een aantal maanden heb overgeslagen. Onbewust en bewust bereid ik me toch voor op mijn terugkomst in Nederland. Deze week langzamerhand mijn koffer pakken, postpakketjes opsturen, afscheid nemen op stage, de laatste keer uiteten met huisgenoten en nog even goed op stap gaan. Ik denk dat ik vooral het relax leven, de tripjes en de leuke uitgaansavonden hier zal gaan missen. Tegelijkertijd heb ik ook wel weer zin om in mijn eigen bed te slapen met een lekker dik deken. Oja en winkelen in Nederland is ook hoog nodig want dat is hier niet te doen.

De afgelopen maand hebben we nog veel ondernomen. Zo zijn we onder andere met een groep van acht meiden een kleine roadtrip gaan doen. We hadden zelf een autobusje gehuurd en zijn een weekendje weg geweest. Het links rijden in een busje viel niet mee. Ik reed een keer rechts de weg op uit automatisme, maar verder ging het wel goed. We zijn de eerste nacht naar een feestje in de jungle gereden en de tweede dag gingen we naar Stone Island. Dit is één van de mooiere plekken die ik heb gezien in Suriname. Dit is een groot meer dat bestaat uit allemaal halve boomstronken wat een heel mysterieus beeld geeft. Het uitzicht vond ik echt super mooi, vooral bij zonsondergang. We hebben heerlijk gerelaxed en gebbq’t met onder andere een verse piranha die we mochten proeven. Een super weekendje met als afsluiting een bezoek aan white beach. Dit is een van de weinige plekken dicht bij Paramaribo waar je nog enigszins wat witter/geler zand hebt en kunt zwemmen.

Ook de kerstvakantie was erg leuk. We zijn met een groep van circa 40 mensen vier dagen naar Apiapaati geweest. Eerst moesten we ongeveer twee a drie uur in de bus zitten en daarna volgde een bootreis van vijf uur. Gelukkig vond ik dit niet erg. Het zitten in de boot was heerlijk. Rustig genieten van de wind en natuur om je heen. Af en toe een flinke regenbui, maar ook dat was niet erg. Tijdens de bootreis zijn we langs verschillende marrondorpen gevaren. Het was bijzonder te zien hoe deze mensen zich langs de kant staan te wassen bij het water. Deze momenten zetten me aan het denken over die manier van leven. Het is voor ons onvoorstelbaar om onze afwas in een rivier te doen bijvoorbeeld of nooit een normale douche te kunnen nemen.

Bij aankomst kwamen we terecht op een mooi mini eilandje waar we onze hangmatten konden ophangen. Het was kerstmis waardoor we avonds werden verwend met een vier gangen kerstdiner. Toch weet ik uit ervaring door Zuid Afrika dat ik kerstmis in een ander land nooit zo zal ervaren als dat ik het thuis doe. Het weer hierbij speelt een grote rol. Voor mij hoort winter, het liefst sneeuw, gewoon bij de kerst. Zonnig weer geeft mij geen kerstgevoel. Ook de kerstboom en verlichting mis ik, maar gelukkig heb ik wel bij ons huisje in Paramaribo een kerstboom kunnen opzetten. Kortom het echte kerstgevoel zal ik alleen voelen als ik in het koude Nederland ben, gezellig bij de warme kachel met mijn familie. Gelukkig hebben we wel een heel mooi en leuk weekend gehad op Apiapaati en hebben de gidsen er alles aan gedaan om ons een leuke kerst te bezorgen.

Overdag deden we verschillende activiteiten zoals de Ananasberg beklimmen, lekker zwemmen in rivieren met watervalletjes, marrondorpen bezoeken en van rotsen af springen het water in. Al deze activiteiten waren erg leuk en tegelijkertijd ontspannend. De Ananasberg was best pittig, maar het was leuk een keer te hiken door de jungle want dat heb ik in Suriname niet veel gedaan. Ook de marrondorpen bezoeken vond ik erg interessant. Je leert meer over het leven van deze mensen en ziet hoe zij leven. De avonden bestonden vooral uit gezelligheid en lekker bij het kampvuur zitten.

De trips die ik heb gedaan in Suriname waren allemaal erg verschillend van elkaar. De ene trip bestond voornamelijk uit gezelligheid en een campinggevoel en bij de andere trip zag we vooral veel van de natuur en gingen we echt primitief back to basic. Beiden heel leuk. Nog steeds is het mooiste wat ik hier in Suriname heb gezien de prachtige sterrenhemel, de mooie rivieren met een mysterieus uitzicht en alle verlaten, oude huisjes in Paramaribo.

Ook heb ik oud en nieuw gevierd in Paramaribo. Dit ging er veel anders aan toe dan in Nederland. Het vuurwerk begint ongeveer al twee dagen voordat oud en nieuw daadwerkelijk plaatsvind. Op oudejaarsdag staat de hele stad bomvol met mensen en wordt er ontzettend veel vuurwerk afgestoken. Overal is muziek en staan er feestende mensen. Het leek eigenlijk wel een beetje op Koningsdag, alleen dan nog grootser. Avonds was er wat minder te doen, omdat Surinamers dan het nieuwe jaar in gaan met familie. We zijn dus met groepen stagiaires verzameld en zijn op deze manier ook samen het nieuwe jaar in gegaan. Het was ook bizar dat ongeveer vier dagen na de jaarwisseling nog steeds vuurwerk werd afgestoken. Er leek geen einde aan te komen. Ik vond het erg leuk oud en nieuw te hebben meegemaakt in Suriname.

Afgelopen weekend zijn we nog met vier meiden naar Babunhol geweest. Dit ligt aan de Suriname rivier en is een locatie waar je lekker kunt relaxen, zwemmen en overnachten. We hadden een hutje gehuurd waarin we onze hangmatten konden hangen. We hebben heerlijk gerelaxed en hadden eigen eten meegenomen. Avonds hebben we gebbq’t en zelf een kampvuur gemaakt. Dit viel niet mee. We zijn ongeveer een uur bezig geweest hout bij elkaar te sprokkelen en het vuur aan te houden. Uiteindelijk is het wel gelukt en konden we genieten van het vuur met een prachtige sterrenhemel. Twee hele fijne dagen om mijn laatste weekend mee af te sluiten.

De komende week zal ik ook gaan afsluiten op stage. Dit vind ik heel jammer, omdat ik deze leerzame stage wel mee had willen nemen naar Nederland. Ik heb hier ontzettend veel geleerd zowel van de orthopedagoog en docenten als van alle kinderen. Alle trainingen/methodieken en handleidingen die ik heb gekregen kan ik mooi meenemen naar Nederland. In Nederland zal ik ongeveer eenzelfde stage gaan lopen alleen dan met hoogbegaafde kinderen. Dat zal heel anders worden, maar ik hoop dat ik daar mijn leermomenten vanuit Suriname tot uiting kan brengen.

Aanstaande vrijdagnacht vertrek ik naar Curaçao. Enerzijds heb ik hier ontzettend veel zin in, maar anderzijds sluit ik daarmee wel mijn Suriname avontuur af. Zoals ik vorige keer ook al in mijn reisverslag omschreef heb ik weer een hele andere ontwikkeling hier doorgemaakt. Het vergelijken van Suriname met Zuid Afrika is op den duur helemaal afgenomen. Mijn tijd hier in Suriname werd met de week leuker en ik ben blij weer een land te hebben mogen ontdekken. Alle landen zijn zo verschillend, maar hebben allemaal zijn eigen specialiteit. Ik vind het leuk en mooi om te zien dat ik tijdens elke reis veel leer en rijker wordt aan ervaringen. Zowel op persoonlijk vlak als op het gebied van leren over cultuur. Ik ben dan ook erg blij dat ik dit hele Suriname avontuur heb mogen meemaken en ik had het niet willen missen.

Ik ga nu nog even genieten van mijn laatste twee weken in Suriname en Curaçao en dan gaat het Nederlandse leventje weer beginnen. Meteen weer op naar Utrecht om vervolgens twee dagen na aankomst een belangrijk tentamen te maken, jippie! Ik zal gelijk weer mee stromen in het Nederlandse leven en ben benieuwd hoe ik daar deze keer mee om zal gaan. Een ding is zeker.. dat de mooie Suriname herinneringen in mijn hoofd en hart zitten en die zal nooit zal kwijtraken. Ik heb nu alweer zin om nieuwe reisplannen te maken!

Tot snel iedereen :)!

  • 12 Januari 2016 - 13:13

    Harry Van De Weijer:

    Hoi Lizet, aan alles komt een einde. Fijn dat je het zo goed hebt gehad en een nuttige stage hebt genoten.
    Geniet nog van de laatste dagen. We zijn blij dat je weer bijna terug bent. Tot 25 januari op Schiphol.
    Pap xxx

  • 12 Januari 2016 - 13:30

    Kim :

    Dag lieve krul, zoals jullie pap ook zegt, aan alles komt een einde. Maar Lizetje elk einde is ook weer een nieuw begin. Dat je dit allemal hebt mogen beleven gaat niemand je meer afnemen. Er komen vast en zeker nog ontzettend veel avonturen voor jou, dat weet ik wel zeker. Ik heb zin om je weer te zien!! Ik heb je gemist. Tot snel. Dikke zoenen

  • 12 Januari 2016 - 22:47

    Mams:

    Dag meissie, Fijn om te lezen dat het allemaal zo goed verlopen is. En dat je er veel van geleerd hebt. Dat neemt niemand je meer af. Ik kan niet wachten tot je weer thuis bent. Wat zal ik je knuffelen. Heerlijk weer echt vasthouden en niet via skype, app of telefoon. Geniet van deze laatste weekjes. Fijne vakantie in Curacao. Tot binnenkort. Dikke kus. Mams xxx xxx xxx

  • 14 Januari 2016 - 12:59

    Susan:

    En dat heeft Kim mooi gezegd, elk einde is ook weer een nieuw begin! Lekker eens beginnen om nu van je welverdiende vakantie te genieten en daarna lekker bij mij in Utrecht op de bank te Netflixen, dat lijkt me een mooi begin!

    Geniet van de laatste dagen daar en neem aub een beetje warmte mee naar huis!!

    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lizet

Welkom op mijn blog, op deze site staan al mijn ervaringen over Zuid Afrika beschreven. Ook mijn avonturen die ik in Suriname zal beleven komen op de site te staan.

Actief sinds 07 Juli 2011
Verslag gelezen: 1871
Totaal aantal bezoekers 21397

Voorgaande reizen:

08 September 2015 - 24 Januari 2016

Suriname

31 Augustus 2011 - 29 December 2011

Kaapstad

Landen bezocht: