Back to basic en mijn stage ervaringen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lizet Weijer - WaarBenJij.nu Back to basic en mijn stage ervaringen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lizet Weijer - WaarBenJij.nu

Back to basic en mijn stage ervaringen

Blijf op de hoogte en volg Lizet

22 Oktober 2015 | Suriname, Paramaribo

Het is weer lang geleden dat ik een reisverslag heb geschreven. Ik heb inmiddels alweer een hoop meegemaakt en de tijd vliegt voorbij. De laatste keer dat ik een reisverslag plaatste was ik pas één week in Suriname en was alles nog nieuw voor me. Nu ben ik volledig gewend en vliegen de dagen voorbij. Weken stage worden afgewisseld met feestelijke weekenden en zo nu en dan een tripje.

Na mijn aankomst heb ik eerst twee a drie weken goed kunnen wennen aan Suriname doordat ik nog geen stage liep. Het wennen viel erg mee, omdat ik het gevoel heb alsof ik niet ver van huis ben. Misschien heeft dit te maken met de Nederlandse taal die ze hier spreken. Nog steeds denk ik vaak terug aan Zuid Afrika, maar ik realiseer me nu dat Suriname totaal niet te vergelijken is met Zuid Afrika en dat dit een heel ander avontuur is.

Ik trek veel op met mijn huisgenootjes Jolien en Lisa. Daarnaast feesten we elk weekend met een hoop stagiaires wat erg gezellig is. Ook zijn Yvonne en ik weer herenigd voor part 2, super gezellig! Het feesten kun je hier overigens echt niet ontlopen. Er is werkelijk waar altijd wel wat te doen. Super leuk, maar af en toe wordt je er wel erg moe van en moet je niet vergeten goed voor jezelf te zorgen.

Ik loop nu sinds drie weken, vier dagen per week stage op OBS Gouden Hart. Dit is een basisschool waar adaptief gericht onderwijs wordt gegeven. Dit wil zeggen dat er onderwijs op maat wordt aangeboden. Er zitten zowel normaal begaafde kinderen als kinderen met een beperking op deze school. Sinds dit schooljaar wordt onderwijs geboden op twee locaties. De ene locatie bestaat uit de onderbouw en de andere uit de bovenbouw. De eerste week ben ik voornamelijk op de bovenbouw aanwezig geweest om te observeren. Ik kwam er al snel achter dat de bovenbouw mij meer trekt. Als stagiaire maatschappelijk werkster zal ik mezelf voornamelijk richten op individuele gespreksvoering met de kinderen. Ik kan gemakkelijker gesprekken voeren met wat oudere dan jongere kinderen. Ik heb dit aangegeven bij mijn stagebegeleidster en zij vond het vrijwel meteen goed dat ik ervoor koos mezelf meer te richten op de bovenbouw.

Naast het werken op de bovenbouw ben ik sommige dagen ook aanwezig op de onderbouw. Er zijn veel intakes op de school (onderbouw), omdat veel ouders graag kinderen willen aanmelden. Deze intakes met ouders neem ik af op de onderbouw. Ik vind het super leuk deze intakes af te nemen, omdat ik er veel van leer en ik het gevoel heb dat ik mijn functie als maatschappelijk werkster op deze manier goed kan vervullen. Ik vond het in het begin best spannend deze intakes af te nemen, maar het valt me niets tegen. Aan de hand van een standaard formulier stel ik de ouders vragen en bespreken we de ontwikkeling van het kind. Het valt me op dat ik hier in tegenstelling tot mijn stage in Zuid Afrika nuttiger aan het werk ben. In Zuid Afrika stond ik negen van de tien keer ook in de keuken af te wassen en klusjes te doen. Met die stagiaire klusjes ben ik voortaan wel klaar. Daarom is het prettig dat ik mezelf goed op mijn plekje voel en het gevoel heb dat ik daadwerkelijk iets beteken en kan doen voor de school.

Wat me heel erg opvalt aan het onderwijs in Suriname is dat het erg ongeregeld is. Zo is er materiaal (stoelen en schoolboeken bijv.) te kort en moeten ze roeien met de riemen die ze hebben. Daarnaast staan er ongediplomeerde mensen voor de klas les te geven zonder dat er vooraf een lesprogramma is opgesteld. Dit is bizar om te zien. Hierdoor ontstaan vaak loze momenten waarop er niets te doen is. Ook de manier van omgaan met kinderen is heel anders dan in Nederland. Als een kind bijvoorbeeld huilt, wordt er gezegd: Waarom zit je nou te huilen? Moet ik een foto van je gehuil maken en deze naar iedereen doorsturen? Kortom er wordt door sommigen erg lomp en hard naar de kinderen toe gereageerd. Dit vind ik naar om te zien, maar je kunt er niet veel aan veranderen. Je leeft toch in een andere cultuur. Veel kinderen vertellen ook dat ze thuis geslagen worden. Het is lastig dit aan te horen, omdat je weet dat dit voor ouders normaal is binnen de Surinaamse cultuur. Echter is dit voor ons niet normaal, maar wij kunnen er ook niet veel aan doen.

Ik zit nog steeds in de startfase van mijn stage en ik ben nog steeds zoekende in wat ik nog meer zal kunnen betekenen op deze school. Voor nu ben ik druk met de intakes en kennismakingsgesprekken met de kinderen. Daar richt ik mezelf nu op en dat gaat heel goed. Ik ben er erg tevreden over en heb het goed naar mijn zin.

Afgelopen weekend ben ik voor het eerst op driedaagse trip geweest naar het binnenland. Dit was in één woord: WAAUWWW! Ik kan nu voor het eerst zeggen dat dit écht back to basic ben geweest. Denk maar aan: slapen op de grond in de rimboe, naar de wc gaan in een kuiltje (netjes uitgedrukt ;)) en jezelf wassen in een plasje rivierwater. We waren met een hele meidengroep wat super gezellig was. Dit weekend zijn we met alle meiden erg hecht geworden en hebben we volop genoten. We hebben de eerste dag o.a. geziplined over de Surinaamse rivier. Pfoeh wat vond ik dit eng. Ik ontdek wederom dat ik echt een pussy ben. Dat had ik in Colombia ook al ontdekt. Die hoogtes en benauwende plekken beangstigen me echt, maar toch heb ik het gedaan. Het was zeker de moeite waard.

Overdag hebben we voornamelijk met jeeps gereden door de jungle en we hebben een goudmijn bezocht. We hebben in de jungle dieren gespot zoals aapjes en verschillende soorten vogeltjes. Avonds maakte we een kampvuurtje waarbij we gezellig met z'n allen zongen onder het genot van een drankje. De tweede nacht waren we op een adembenemende plek. We zaten midden in de jungle op een vlak gebied waarbij je uitkeek over de jungle en sliep onder een prachtige sterrenhemel.

De sterrenhemel was voor mij het hoogtepunt van de trip. Het uitzicht terwijl we op de grond lagen was zo bizar mooi. Het leek net alsof je alle sterren zo uit de lucht kon plukken. Geweldig! De laatste dag hebben we afgesloten aan de Surinaamse rivier waar we lekker konden zwemmen en ook nog eens tot slot mee werden genomen op een speedboot. Een top weekend dus.

Ik was echt toe aan dit weekend en ik heb er echt voldoening uitgehaald. Ik was even helemaal klaar met de drukte van de stad, het vele feesten en uiteraard de storende bouwvakkers rondom ons huis. Er worden studio's bovenop onze studio's gebouwd waardoor we nu al ongeveer één maand lang last hebben van bouwvakkers rond ons huis, elke dag van 8/9u tot 17u, die een hoop herrie maken. Op een gegeven moment, met name in het weekend, breekt je dat echt op. Het was daarom echt heerlijk om er even tussenuit te zijn. Daarnaast heb ik ondervonden dat ik nog veel meer natuur van Suriname wil gaan zien. Lekker kampvuurtjes maken en naar de sterren hemel kijken onder het genot van een drankje is helemaal mijn ding.

Het is wel duidelijk geworden dat ik het hier goed naar mijn zin heb. Ik doe sinds kort trouwens ook nog aan salsa les wat ik heel leuk vind en waar ik veel van leer. Ik heb nu ook nog een balletschool ontdekt waar ik morgen mag gaan kijken. Leuk, leuk dus!

Dit was een lang verhaal, maar hopelijk hebben jullie nu weer een goede update van mij. Ik kan eigenlijk nog veel pagina's voltypen, maar dat zal ik jullie besparen. Tot de volgende keer weer :). (foto's van de trip zijn te vinden op fb)

  • 22 Oktober 2015 - 07:24

    Kim E:

    Dag Lizetje! Dit is lekker wakker worden, even starten met een verhaal van jou! Heerlijk om te zien dat je het zo goed naar je zin hebt. Je stageplek klinkt heel interessant en leerzaam. Zet m op daar, maar dat komt wel goed. Ze hebben een goede aan je.

    Ik kijk nu al uit naar een nieuw verhaal!
    Dikke kus van je krul

  • 22 Oktober 2015 - 08:58

    Mams:

    Hoi Meissie, heerlijk om te lezen dat je het goed naar je zin hebt. Jezelf ontdekken is altijd goed. Ja en ik snap dat je tot rust komt in de natuur. Het is altijd heerlijk om buiten te zijn. Blijf relativeren op je stage. Je bent inderdaad in een andere cultuur in een ander land. Mensen doen daar andere dingen die voor hun heel gewoon zijn. En bij hun leven hoort. Nog heel veel plezier en geniet van alle dingen om je heen. Doe Yvonnen de groeten.
    Dikke kus en dikke knuffel van je moedertje.

  • 22 Oktober 2015 - 12:14

    Paps:

    Hoi Lizet, een prachtig verhaal met in gedachten de foto's erbij die je op facebook hebt gezet. Fijn dat je het er zo goed naar je zin hebt. Dadelijk overtreft het Zuid-Afrika nog ? Geniet ervan want het is zo weer januari.
    Groetjes en en kus van pap xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lizet

Welkom op mijn blog, op deze site staan al mijn ervaringen over Zuid Afrika beschreven. Ook mijn avonturen die ik in Suriname zal beleven komen op de site te staan.

Actief sinds 07 Juli 2011
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 21389

Voorgaande reizen:

08 September 2015 - 24 Januari 2016

Suriname

31 Augustus 2011 - 29 December 2011

Kaapstad

Landen bezocht: