Mijn eerste week in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lizet Weijer - WaarBenJij.nu Mijn eerste week in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lizet Weijer - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week in Suriname

Blijf op de hoogte en volg Lizet

17 September 2015 | Suriname, Paramaribo

Tijd voor een reisverslag. Ik moet weer even inkomen met typen want de laatste keer dat ik grote reisverslagen schreef was in Zuid Afrika. Wat nu alweer 4 jaar geleden is.

8 september ben ik vertrokken naar Paramaribo, Suriname. Eerst heb ik een geweldige maand met Susan in Colombia gereisd. In augustus begon ik me langzamerhand voor te bereiden op Suriname. Ik merkte wel dat ik het erg spannend vond. Hoe dit komt weet ik niet precies. Wellicht heeft het ermee te maken dat ik nu alleen ben gegaan. Tot nu toe ben ik altijd samen met iemand op reis gegaan wat het nu toch wel spannender maakte. Het afscheid vond ik dan ook erg lastig.

Ik vloog met Suriname Airways. Prima vliegmaatschappij. In het vliegtuig kreeg ik al meteen de Surinaamse flow over me heen. Het hele vliegtuig zat volgepropt met mensen en een leuk Surinaams muziekje op de achtergrond maakte wel sfeer. In het vliegtuig zat ik naast een aardige Surinaamse mevrouw. Ik heb veel met haar gekletst en we hebben zelfs gegevens uitgewisseld zodat we elkaar in Paramaribo eventueel nog een keertje kunnen zien. Bij de paspoort controle heb ik erg lang staan wachten. Lekker alles sloom op z'n Surinaams. Vervolgens leerde ik bij de airport pick up Anne Lotte kennen waar ik tot nu toe veel mee ben opgetrokken. Zij woont wel ergens anders.

Eenmaal aangekomen bij mijn studio/huisje had ik het even zwaar. Het was voor mij best wel bijzonder en ergens ook lastig om op de plaats te zijn waar Susan het afgelopen half jaar heeft geleefd. Ze heeft mij natuurlijk al haar bijzondere verhalen verteld waardoor het even heel apart voelde om daar te staan waar zij dat alles heeft meegemaakt. Ik heb kennis gemaakt met mijn huisgenoten. Ikzelf woon in een van de vier studio's en naast de studio's staat een huis waar ook nog zes studenten in wonen. In onze achtertuin hebben we een lekker zwembad waar we goed kunnen vertoeven.

De eerste avond is Cindy (een meisje van school) even langs gekomen. Dat vond ik fijn, omdat ik haar toch wel al van gezicht kende. De dagen daarop heb ik voornamelijk doorgebracht met Anne Lotte en haar huisgenoten. Overdag is het zo heet dat we meestal gaan zwemmen. Dat kan bij ons in de tuin of we gaan naar een ander zwembad. De hitte is overdag echt bizar. Je zweet zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Avonds is de temperatuur echt top. Niet koud, maar ook niet te warm. Heerlijk! De tweede avond/nacht ben ik gelijk met Anne Lotte cocktails gaan drinken. We hebben meteen onze jetlag overwonnen :).

Donderdagavond was het Havana avond. Dit is een bekende discotheek in Paramaribo. We zijn eerst met het huis gaan uiteten. Mijn huisgenoten hebben het allemaal al wat drukker (met o.a. stage/school) dan ik, omdat ik pas in oktober begin met stage lopen. Daarom gingen zij na het uiteten niet mee stappen. Gelukkig ken ik al veel mensen van andere huizen waardoor ik met hen had afgesproken dat zij hier konden komen om wat te drinken. We hebben gezellig hier in de achtertuin gezeten en zijn vervolgens naar Havana gegaan. Het uitgaan was echt super leuk. Iedereen danst leuk en ik heb mezelf er lekker tussen gemengd. Het valt me op dat Paramaribo heel sfeervol is. Er is veel muziek, de mensen zijn echt gezellig en houden van dansen. Dat vind ik leuk!

Afgelopen weekend ben ik naar Galibi festival geweest. Ook daar heb ik weer veel gezellige mensen leren kennen. We gingen met bus en boot naar Galibi een plaatsje aan het water. Tijdens de lange autorit verveelde we ons geen moment want er wordt chille muziek gedraaid en je kunt ook lekker uit het dak hangen. Op de boot was het lekker heet. Op een gegeven moment was het zo heet dat iedereen natte handdoeken over zich heen legde. Ik ben dan ook goed verbrand geweest. Dat is nauwelijks tegen te houden. Bij aankomst hebben we onze hangmatten opgehangen in het hangmattenkamp en we hebben het eiland verkend. Lekker back to basic want we konden nauwelijks naar de wc of douchen, omdat het water het amper deed. Het eten werd door lokale mensen voor ons gemaakt. Avonds gingen we naar het festival. We waren wat vroeger waardoor we in het begin de hele dansvloer voor onszelf hadden. Dit werd weer een gezellige avond met heel veel dansjes op de dansvloer.

Zondagavond is mijn nieuwe buurmeisje aangekomen met wie ik van te voren al contact had gezocht. Dat is leuk :). Met haar heb ik gisteren ook het centrum verkend. Je hebt hier bijvoorbeeld in het centrum een hele mooie palmentuin, maar ook leuke tentjes om wat te eten. Sinds ik hier ben heb ik voornamelijk veel gefeest, gechilled en gezwommen. Je gaat veel met de mensen mee in wat ze allemaal doen. Je wilt graag mensen leren kennen dus het is ook leuk om bij uitstapjes etc. te zijn. Ik vind het fijn dat ik me deze eerste weken hierop kan richten zodat ik dadelijk rustig aan stage kan beginnen. Ik ben van plan me volgende week wat meer op school te richten en de week daarna zal ik starten met stage.

In het begin had ik de neiging om veel te vergelijken met mijn stage in Zuid Afrika. Ik ben me er nu wel bewust van dat ik dat beter niet kan doen. Suriname is een totaal ander land en ook hier zal ik een heel ander avontuur beleven. Ik merk dat ik steeds meer mijn plekje vind. Je begint langzamerhand te weten waar alle belangrijke gebouwen zitten, hoe het gaat met geld etc. Het valt me op dat Suriname echt nog een onderontwikkeld land is. Toch maakt de natuur, het lekkere weer, de sfeer en de vriendelijke mensen het land zo mooi. Ik ben benieuwd hoe het zal zijn als ik dadelijk de echte tripjes naar het binnenland zal gaan maken.

Vandaag ben ik natuurlijk jarig. Het voelt best vreemd om jarig te zijn zonder dat je bekende om je heen hebt. Tot nu toe hebben we mijn verjaardag al goed ingeluid. Vannacht zijn we naar de karaoke bar geweest waar we natuurlijk wel wat nummertjes baas hebben gemaakt en toen we thuis kwamen hebben we nog een lekkere plons genomen. Vanavond gaan we met het huis bbq'e en daarna komen er een hoop stagiaires feesten. Ook komt er nog een partybus en zullen we gaan stappen dus ik ga ervan uit dat het een feestelijke nacht wordt ;). Wat wil je nog meer ..

Als ik dadelijk stage ga lopen zal ik weer een reisverslag plaatsen om jullie daarover te vertellen. Hopelijk hebben jullie genoten van dit reisverslag. Jullie horen snel weer van me :) Foto's zijn te vinden op fb.

  • 17 September 2015 - 18:38

    Ivy:

    Wauw Lizetje, klinkt goedd!! Lekker genieten daar en veel stappen nu je nog geen stage hebt ;)
    Sluit je verjaardag vanavond maar goed af, dan drink ik er hier een op je!!
    Have funnn!
    xxx

  • 17 September 2015 - 19:21

    Pap:

    Hoi Lizet, nogmaals gefeliciteerd. Ik heb je vanmiddag al in levende lijve op de Hangouts gezien. Gezellig.
    Je maakt het goed en dat is fijn. Lekkere kamer en leuke mensen om je heen dat is belangrijk.
    Inderdaad even genieten voordat je aan de stage begint. Heel veel plezier vanavond en niet teveel met de kont schudden !! Want dat kun je wel.
    Have fun en een dikke kus van Pap xxx

  • 17 September 2015 - 20:49

    Evi:

    Waaw Lizet! Het klinkt alweer fantastisch! Fijn dat je het zo goed naar de zin hebt! Ik had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht.. Feest inderdaad maar lekker.. Zing ook en paar liedjes voor ons in die karaoke bar..! Maak van je verjaardag een dag om nooit te vergeten! En ik drink hier een wijntje op jou! Proost!! Kusjes van Eef

  • 18 September 2015 - 05:56

    Yvonne:

    Klinkt super! Ik krijg er nog meer zin in als ik je verhaal lees! Tot over een week!

  • 18 September 2015 - 12:46

    Tom:

    Leuk stukje Lizet! Geniet ervan!

  • 21 September 2015 - 10:44

    Mams:

    Hoi Lieve Lizet,
    Wat fijn om je verslag te lezen. Dat je je goed vermaakt en het naar je zin hebt. Ik geloof direct dat jij je draai wel gaat vinden. Geen probleem voor jouw. Geniet er nog lekker ff van. Straks met stage gaat t er weer n stuk serieuzer aan toe. Pas op met verbranden hè. Daar weet jij alles van.
    Je krijgt van mij n dikke kus en knuffel vanuit het zonnige Spanje.
    Dag meissie. XXX XXX XXX Gr. Mams.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lizet

Welkom op mijn blog, op deze site staan al mijn ervaringen over Zuid Afrika beschreven. Ook mijn avonturen die ik in Suriname zal beleven komen op de site te staan.

Actief sinds 07 Juli 2011
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 21397

Voorgaande reizen:

08 September 2015 - 24 Januari 2016

Suriname

31 Augustus 2011 - 29 December 2011

Kaapstad

Landen bezocht: